De fleste tror at digitalisering er et stort og dyrt strategiarbejde, men i denne artikel vil jeg modbevise det, og give dig opskriften på succes med digitalisering, lige meget hvilken type eller størrelse af virksomhed du er i (eller har).
Så vi taler om at du skal tænke i digitalisering af produkter/ydelser, men også digitalisering af salg. I denne case med WAVES handler det om digitalisering af et produkt.
WAVES Shopping - digitalisering af feriebilletten.
Det er en ret simpel case:
WAVES (og alle andre storcentre) har altid haft en feriebillet, og ofte flere gange om året. Konceptet har altid været at man gik ned i centrets information og købte denne fysiske billet, og så gik man rundt i forskellige butikker og afleverede værdikuponer og fik sin gave.
Opgaven var ikke at ændre konceptet, men at se på om vi kunne digitalisere den billet, og dermed opnå flg. fordele:
👉 Det skulle være nemmere for kunderne
👉 Det skulle være nemmere for butikkerne
👉 Det skulle gerne øge salget af feriebilletter
Kunderne havde to muligheder:
🙋♂️ De kunne stadigvæk vælge den fysiske billet, men skulle købe den online
🙋♀️ De kunne købe online, og få den på deres mobiltelefon
Vi udviklede et website, her gik brugerne ind og valgte om de ville have en fysisk billet eller en digital billet. Hvis de ville have den fysisk, betalte de online, og fik en mobil værdikupon, som de gik ned og viste hos Jensens Bøfhus, og så fik de den fysiske billet.
Hvis de valgte den digitale feriebillet, så betalte de på samme måde, og efterfølgende kunne de så logge ind på sitet via deres mobiltelefon, og her havde de så alle værdikuponer liggende. Når de gik rundt i butikkerne viste de værdikuponen til den enkelte butik, som "knækkede" den, ved at trykke på billetten og indtaste en kode.
Så helt den samme løsning, bare i en digitaliseret form 📲
Der var så forskellige features når man købte den digitale feriebillet, hvis man havde flere børn, så kunne man købe til dem alle, og navngive hver billet, så loggede børnene bare ind på deres mobil, og valgte deres egen billet.